حضرت زهرا (س) چرا كه ایشان الگویی برای تمام انسان‌هاست.

به گزارش روابط عمومی مرکز اسلامی فاطمیه در اولین همایش قرآن و عترت از منظر اسلام شناسان ایران و جهان آيت‌الله سيدمحمد ايازي، استاد حوزه و دانشگاه درباره شخصيت حضرت زهرا(س) در قرآن كريم سخنراني كرد و گفت: متأسفانه وقتی درباره شخصیت حضرت زهرا(س) صحبت می‌كنیم، عموماً یك الگوی زنانه و به تعبیری جنیستی معرفی می‌كنیم، گفت: این یك ظلم بزرگ برای شخصیت حضرت زهرا (س) چرا كه ایشان الگویی برای تمام انسان‌هاست.

وی اظهار كرد: اگر می‌گوییم حضرت زهرا(س) سیده نساءالعالمین مفهومش این نیست كه او الگوی زنان است، چنان كه قرآن كریم درباره حضرت مریم می‌گوید او الگوی مومنین است نه زنان و آیا تنزل دادن شخصیت حضرت زهرا(س) برای یك نگاه جنسیتی صحیح است؟

این مدرس حوزه و دانشگاه با یادآوری اینكه ۴ آیه قرآن كریم درباره شخصیت حضرت زهرا(س) آمده است، گفت: یكی سوره كوثر، دیگری در سوره انسان، یكی آیه تطهیر و دیگری هم آیه مباهله است كه در هم شأن نزول آن‌ها هم این نكته آمده و همه مفسرین ذكر كرده‌اند و هیچكدام جنبه جنسیتی و محدود كردن ندارد.

آیت‌الله ایازی با تأكید بر اینكه باید حضرت زهرا(س) را در آن مفاهیم عام و كلی كه نیاز امروز جامعه ماست، به عنوان الگو به مردم معرفی كنیم، گفت: باید این مبانی را در قالب رفتار و منش و مشكلات و چالش‌هایی كه امروز جامعه ما را تهدید می‌كند، تطبیق داده و از الگوی حضرت استفاده كنیم و بگوییم كه او صدیقه كبری(س) منشأ خیر است و این خیر بودن می‌تواند برای جامعه الگوسازی شود.

وی تأكید كرد كه اگر ما در پی الگوسازی از حضرت زهرا(س) هستیم و می‌خواهیم شخصیت ایشان را درست معرفی كنیم نباید رنگ جنسیتی به آن دهیم و متأسفانه این‌ها پیش‌زمینه‌ای است كه الگوی زن و مرد را تقسیم می‌كند.

آیت‌الله ایازی اعتقاد دارد كه برخی از روایات درباره حضرت زهرا(س) جعلی و فاقد استناد است، گفت: در روایت آمده است كه حضرت زهرا(س) امكان گناه كردن نداشته و یا اینكه گرسنه نمی‌شده است در حالی كه اگر حضرت زهرا(س) امكان گناه نداشت، كه گناه نكردن او فضیلتی نداشت و یا اینكه اگر گرسنه نمی‌شد، اطعام او به فقیران هم ارزشی نداشت لذا برخی از روایات كاملاً اموی است.

وی با بیان اینكه در مسئله الگو دادن و معرفی شخصیت حضرت زهرا(س) باید به مواردی كه قرآن اشاره كرد، بپردازیم چرا كه برای همه انسان‌ها مفید است، از محققان خواست تا به جای بحث های تكراری از این مسائلی كه برای جامعه انسانی سخنی جهانی داشته باشد، استفاده كنند و الگوی حضرت زهرا(س) را برای نسل جدید و همه دنیا معرفی كنند.

اسکرول به بالا