حضرت علی(ع) امام همه بشریت است چه آن‌ها كه آن را پذیرفتند و چه آن‌ها كه آن را نپذیرفتند.

به گزارش روابط عمومی مرکز اسلامی فاطمیه در اولین همایش قرآن و عترت از منظر اسلام شناسان ایران و جهان حجت‌الاسلام عظیمی، مدیر مؤسسه پژوهشی آسمان  با اشاره به مبحث ولایت گفت: درباره ولایت چندین مطلب در قرآن كریم آمده است كه یكی از آن‌ها آیةالكرسی است.

وی افزود: در این آیه تأكید شده است كه همه انسان‌ها بلا­ استثنا دارای ولی هستند اما ولی كسانی كه مؤمن هستند، خداست و كسانی كه كافر هستند، ولیشان طاغوت است.

عظیمی همچنین به برهان ولایت اشاره كرد و گفت: برهان ولایت این است كه انسان موجودی است كه به ذات فقیر است یعنی همه انسان‌ها حتی وجود نازنین پیامبر اسلام(ص) ۴ ویژگی دارند و آن اینكه ندارند، نمی‌دانند چطور به دست بیاورند، نمی‌توانند به دست بیاورند و چون ندارند نمی‌دانند و نمی‌توانند پس می‌خواهند.

این پژوهشگر علوم دینی ادامه داد: حتی پیامبر(ص) از طرف خداوند مأمور است كه این مسئله یعنی فقر را به مردم بگوید لذا خدا به پیامبر(ص) دستور می‌دهد كه به مردم بگو كه حتی من پیامبر هم فقیرم.

وی یادآور شد كه بحث فقر در قرآن بحث مفصلی است و به بیان چند ویژگی درباره فقر پرداخت تا جایگاه ولایت مشخص شود و گفت: همه انسان‌ها فقیرند حتی پیامبر(ص) و دوم اینكه همه انسان ها از ابتدای تولد تا روز آخر عمرشان همیشه فقیرند؛ سوم اینكه در همه شئون زندگی فقیرند نه در یك جهت خاص و نكته چهارم اینكه چون فقر جزو ذات انسان است لذا هر كس خودشناس‌تر و آگاه‌تر و عالم‌تر و فقیه‌تر است و چون پیامبر اسلام(ص) و حضرات معصومین عالمترین بودند، پس فقیرترین بودند.

عظیمی اظهار كرد: قرآن می‌فرماید هر كس فقیرتر است بهره‌مندتر است یعنی آ‌ن‌هایی بیشتر می‌برند و بیشتر دارند و بیشتر برخوردارند كه بیشتر فقر خودشان را احسان است و چون انسان فقیر است دنبال كسی می‌گردد كه اولاً داشته باشد، ثانیاً بداند چطور به ما برساند ثالثاً بتواند به ما برساند و رابعاً بخواهد به ما برساند.

وی با بیان اینكه چون ما فقیرین هستیم باید كسی باشد كه دارد، می‌تواند و می‌خواهد به ما برساند و این همان برهان ولایت است، گفت: اما خداوند در قرآن این‌طور مطلب را بیان كرده است كه اسم ولی از اسماء خاصه است؛ اسامی خداوند در قرآن زیاد آمده است و برخی از اسامی مربوط به همه بشریت وموجودات عالم است؛ او حتی رازق شمر و خالق همه موجود است و كلمه رب یك اسم عام خداوند است.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: برخی از اسامی خدا خاص است و یكی از اسامی كه خاص است و مربوط به همه انسان‌ها نیست كلمه ولی است لذا خیلی صریح در آیه الكرسی فرمود. به تعبیر دیگر ولایت خدا از جمله مطالبی است كه خدا فقط برای مومنین هزینه می‌كند.

وی در ادامه با بیان اینكه ما معمولاً كلمه ولایت را در كنار كلمه امامت می‌آوریم و فكر می‌كنیم كه كلمه ولایت با كلمه امامت هم معناست و این اشتباه است، گفت: فرق امامت و ولایت مثل فرق ربوبیت و ولایت خداوند است؛ حضرت علی(ع) امام همه بشریت است چه آن‌ها كه آن را پذیرفتند و چه آن‌ها كه آن را نپذیرفتند.

اسکرول به بالا