کوروش کمالی سروستانی : حماسه فاطمه را چطور می‌توان شناخت؟

به گزارش روابط عمومی مرکز اسلامی فاطمیه دبیر سومین جایزه ادبی ریحانه در آیین اختتاميه این جایزه گفت: از پس گذر اندیشه‌های سنتی و کلیشه‌ای در بازشناخت جایگاه والای بانو فاطمه زهرا (س) در نقش‌های روايى و تاريخى؛ فلسفى و كلامى؛ تخيلى و شاعرانه و عاطفى و شخصى، گاهِ آن فرا رسیده تا از منظر روشن‌بینانه و از فراسوی سنت‌ها بدو باز نگریم؛ که از دل روایت و تاریخ، سالروزها و گاه‌شمارها برمی‌آید و از فلسفه و کلام ، قیاس هستی شناسی برمی‌خیزد و از تخیلات و عواطف، هنر خلق‌می‌شود و احساس.

کوروش کمالی سروستانی افزود: زمان آن فرا رسیده که بانوی بزرگ اسلام را از منظری حماسی، اجتماعی، دینی و با منشوری چند بعدی بازنگری کنیم و ضرورت این امر را دریابیم که برگزیده زنان عالم را وقت دانستن و معرفی کردن است؛ نه تنها در روایات حزن و اندوه که در خلق حماسه.

وی ادامه داد: حماسه فاطمه را بی شناخت شخصیت حضرت خدیجه و حضرت زینب نمی توان شناخت که از توحید تا شهادت را این سه بانوی بزرگ اسلام روایت کرده و زیسته‌اند و برگزاری همایش ریحانه‌النبی و اهدا جایزه ادبی ریحانه، گامی است در این راستا.

کمالی سروستانی در ادامه سخنان خود به ارائه گزارشی از همایش جایزه ادبی ریحانه در تهران و شیراز و شهرستان مهر پرداخت و افزود: پس از انتشار فراخوان سومین جایزه ادبی ریحانه و استقبال استان‌های مختلف از این فراخوان؛ 570 نفر ، 920 شعر و 100 داستان خود را به دبیرخانه همایش ارسال کردند که در مرحله غربالگری و گزینش اولیه در نهایت، 55 شعر و 15 داستان به مرحله نهایی راه یافتند.
وی افزود: در بخش ویژه نوجوانان نیز 184 اثر دریافت گردید که دربرگیرنده 8 داستان و 175 شعر و دلنوشته بود که مراسم ویژه این بخش به همت آقای خلیل شفیعی و با همکاری کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان در صبح روز جمعه برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره ادبی ریحانه ادامه داد: این همایش هفت روزه با شب شعر ریحانه در اول اسفندماه در تالار گنجینه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در تهران آغاز گردید و در شب اول، شاعرانی چون سید علی موسوی گرمارودی، حسین اسرافیلی، ساعد باقری، فاطمه راکعی، سهیل محمودی، غلامرضا کافی، غزل تاجبخش، هاشم کرونی، مهین زورقی، طیبه نیکو و راحله معماریان به شعرخوانی پرداختند.

وی در خصوص روز دوم همایش گفت: در روز دوم، شب شعر ریحانه و اهدا جایزه ادبی در بخش شعر و داستان در شیراز برگزار شد و همزمان نمایشگاه بازآفرینی آثار کلاسیک با الهام از نام مبارک فاطمه زهرا (س) در گالری تار و پود مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس به همت استاد نایب شیرازی برگزار شد.

کمالی سروستانی همچنین افزود: در روز جمعه سوم اسفندماه، شب داستان ریحانه با داستان خوانی اکبر صحرایی، احمد اکبرپور و داستان نویسان برگزیده این همایش در همین مرکز برگزار خواهد شد و در روز چهارم تا هفتم اسفندماه نیز در شهرستان مهر، نمایشگاه آثار فرهنگی و هنری، جشن‌های میلاد حضرت زهرا (س) همایش علمی و فرهنگی ریحانه النبی، نشست های ویژه دانش آموزان، بانوان، روحانیون و ورزشکاران با حضور علما، ادبا، شاعران، هنرمندان و پژوهشگران برجسته برگزار خواهد شد.

اسکرول به بالا