دومین همایش ملی قرآن و عترت از منظر اسلام شناسان ایران و جهان اسلام با پیام آیت‌الله جوادی آملی برگزار شد.

بهزاد مریدی، دبیر همایش دومین دوره همایش ملی قرآن و عترت از منظر اسلام‌ شناسان در حاشیه این همایش اعلام کرد که ۸۸ اثر از میان آثار ارسالی به دبیرخانه همایش در قالب‌های سخنرانی، پوستر و چاپ در مجموعه مقالات، توسط هیات علمی تعیین شد.

به گزارش روابط‌عمومی مرکز اسلامی فاطمیه، محمدهادی امین ناجی، استاد دانشگاه پیام نور نیز در این همایش با عنوان «چیستی انتظار قرآن و عترت از ما؟» به ارائه مقاله خود پرداخت و با بیان اینکه ما در مقابل قرآن مسئول هستیم، گفت: قرآن که حقیقتی زنده است مستدام و دائما حقیقت را بر ما نازل کرده و ما را موظف کرده است که نسبت به استنطاق آن توجه داشته باشیم تا از یافتن معانی زلال از رای ناصواب پرهیز کرده و بتوانیم معنای مراد حق را یافته و بدان عمل کنیم.

در ادامه این نشست همچنین دکتر شادی، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه برای مفسران اهمیت داشته اثبات متناقض نبودن قرآن با علم است، گفت: در همین راستا در مسئله خلق انسان و تکامل تصریح می‌کند که تمام بشر از ذریه آدم باشند و همین قدر کافی است تا بگوییم که مطالب قرآن با علم در تعارض نیست.

مجید معارف، استاد دانشگاه تهران نیز ضمن اشاره به رویکرد عقلانی پیامبر(ص) در حل مشکلات جامعه و مدیریت آن، بیان کرد: پیامبر(ص) در یک جامعه، نظامی ایجاد کرد که گروه‌های مختلف در کنار هم زندگی کنند و همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند.

همچنین سید محمدمهدی جعفری، استاد دانشگاه شیراز با عنوان شکوه حقیقت و دکتر فروغ پارسا، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با عنوان گونه شناسی مطالعات اسلامی و قرانی در غرب به ایراد سخن پرداختند.

در پایان این همایش نیز آیت‌الله دکتر مرتضی جوادی آملی، استاد حوزه علمیه قم با موضوع جایگاه حدیث ثقلین در جهان اسلام به سخنرانی پرداخت.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی نیز در پیام خود به این همایش، وحدت را مقدمه صلح و امنیت دانست و به برادری ادیان مختلف الهی با اشاره به این که بیایید مسلمانان، یهودی‌ها و مسیحیان با هم برادرانه روی این کره زمین زندگی کنیم، گفت : یعنی این که اهل کتاب ، مسیحی‌ها و یهودی‌ها بیایند و با مسلمانان برادرانه و برابرانه زندگی کنند و آن اختلاف در قیامت حل خواهد شد در دنیا با یکدیگر آن اختلاف را تسویه نکنند.

او ادامه داد: پیام قرآن این است که یک مسیحی با یک مسلمان و یهودی در کنار هم زندگی کنند. نه تنها پیامبر و نه امیرالمومنان ، حسنین و حتی فاطمه زهرا (س) حضور دارند و حضورشان تنها به عنوان آمین گفتن نیست.

آیت‌الله جوادی آملی همچنین اظهار امیدواری کرد: امیدواریم ذات اقدس الهی به برکت قرآن و عترت نظام اسلامی را تا ظهور صاحب اصیل و اصلی‌اش از هر گزندی محفوظ بماند.

به گزارش ایسنا، دومین دوره همایش ملی قرآن و عترت از منظر اسلام‌شناسان به عنوان یکی از برنامه‌های زیر مجموعه همایش ملی ریحانه النبی با همکاری دانشگاه پیام نور، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، پایگاه استنادی جهان اسلام، انجمن مطالعات نهج البلاغه و انجمن مطالعات قرانی و دیگر مراکز علمی فرهنگی توسط مرکز اسلامی فاطمیه برگزار شد.

اسکرول به بالا