شناخت خانواده حضرت زهرا(س) رمز نشستن در سرای سعادت است

به گزارش روابط عمومی مرکز اسلامی فاطمیه در اولین همایش قرآن عترت بزرگداشت سفیران قرآنی سید محمد علی افشانی  استاندار فارس در این همایش اظهار داشت:  براي اينكه بتوانيم الگوهاي بي بديل خود را در تاريخ بشريت بشناسيم كه چگونه می توان در مسير آنها قدم گذاشت بايد حتما مسير زندگي آنها را مطالعه كرد بدون مطالعه دقيق زندگي آنان امكان پذير نيست.

استاندار فارس افزود: به خصوص خانه اي كه هم خانه شهادت است و هم خانه سعادت وتنها كساني مي توانند به سعادت برسند كه مسيرشان از اين خانه عبور كند و مطمئنا در تاريخ هيچكس سراغ ندارد چنين خانه اي كه پدر و مادر و فرزندان اين چنين باشند. 
وی گفت: اگرچه ايام ميلاد است تا زماني كه نفهمیم چگونه حضرت زهرا فاطمه شد نمي توان قدر اين جايگاه و مقام را دانست.
مهندس افشانی در ادامه طی سخنانی به تشریح ویژگی های حضرت زهرا(س) پرداخت که متن کامل سخنرانی وی به شرح ذیل می باشد:
اگر در آغاز سده هفتم میلادی معجزه تاریخ رخ نمی داد ، شاید امروز حتی نامی از صحرای فاقد هرگونه تمدن عربستان نمانده بود، صحرای عربستان ، دوزخ گداخته و آموزگار بی رحمی که در طول تاریخ تنها درسی که به فرزندان خود آموخته بود، بُکش تا زنده بمانی .
سرزمینی که دختر مایه شرمساری و ننگ است و در مقابل پسر نعمتی است که در کودکی شتر را نگهبانی و در بزرگی در کنار پدر می جنگد، این حال بیابان نشین پیش از ظهور اسلام است و شهرنشینش کم از بیابان نشینش نبود.
در چنین سرزمینی و چنین فرهنگی پنج سال پیش از بعثت یا پنج سال پس از بعثت، سالی که قریش کعبه را می ساخت یا سال معراج پیامبر فاطمه متولد  می شود( جدل در این روایات جز برای روشن شدن تاریخ اهمیت ندارد) بلکه آنچه هر زن و مرد مسلمان باید از زندگانی دختر پیامبر بیاموزد ، ایمان ، پارسایی، پرهیزگاری، وفای به عهد، بردباری، دفاع از حق و همه فضایل و خصلت های عالی انسانی است.
آری او زهرا(س)، چهره درخشان زن مسلمان ، فروغ تابان معرفت و نمونه روشن پرهیزگاری است و برای همیشه تاریخ، چون گوهری تابان بر تارک تربیت اسلامی می درخشد.
همان دختری که با تولدش خداوند به پیامبر می فرماید : به تو کوثر عطا کردیم، پس نماز بگذار و شتر قربانی کن ، همانا دشمن کینه توز تو ابتر است.
و فاطمه وارث خاندان و صاحب ارزش های نیاکان خویش است و ادامه شجره تبار و اعتبار پدر است . همانکه پدر دستش را می بوسید و این رفتار معلم بزرگ بشریت در نظام قبیله ای بدوی باعث دگرگونی عمیق در روابط غیر انسانی با دختران گردید و به آنان آموخت که از رفتار خشن فرعونی دست برداند و به قله شکوه انسانی فراز آیند.
طفولیت فاطمه (س) در طوفان گذشت ، آغاز عمر او با آغاز رسالت خطیر پیامبر مصادف گشت و شریک در سختی ها و شکنجه ها و دشمنی ها و آشنا شدن با رنج و اندوه و خشونت ، سالهای سیاه سختی و گرسنگی و تحریم دردره ابوطالب و زندانی شدن در این دره سوزان محروم شدن از زندگی و آزادی . مادرش خدیجه بزرگ حامی ، همدم و همدرد پدرش را که همه عمر را در ثروت و نعمت گذرانده بود و همه سرمایه اش را در راه خدا و پیامبر داده بود به علت فقر و گرسنگی از دست داد. 
اکنون در شهر ابوطالب نیست و در خانه خدیجه …و فاطمه خشونت وحشی و سختی مبارزه در راه حق را تحمل می کرد و پدر تنهایش را همچون مادر نوازش می نمود.
سیزده سال سختی و مبارزه و حصار و شکنجه مکه به سر رسید و هجرت آغاز شد، علی (ع) به جای پیامبر خوابید و پیامبر و ابوبکر به یثرب رفتند. پس از سامان یافتن نسبی مهاجران فاطمه نیز به مدینه مهاجرات و در مسیر یکی از اشرار قریش که در آزار پیامبر سابقه بسیار داشت خود را در سر راه او قرار داد و باعث آسیب وی شد.او همان کسی بود که پس از فتح مکه در سال هشتم هجری پیامبر فرمودند اگر به پرده کعبه آویخته باشند باید کیفر خود را ببینند و چنین هم شد.
و سرانجام پیوند فاطمه و علی با موافقت پیامبر شکل می گیرد تا مهمترین خانه تاریخ بشر بنا نهاده شود ، خانه ای که پدر ، مادر ،پسران و دختران نمونه های بی بدیل و معلمان انسانیت اند و در اوج فضیلت انسانی درد مردم دارند و همه آنها درد کشیدند تا دیگران درمان یابند ، فدا شدند تا حقیقت بماند.
آری پیامبر، فاطمه را نزد نیرومندترین مردم در ایمان، بیشترینشان در دانش و برترینشان در اخلاق و بلندترینشان در روح به ودیعه گذاشته است و خانه ای بنا نهاده شد که تنها موجودی و زینتش عشق است و درد. فاطمه می داند که همسرش جز به جهاد و اندیشه خدا و مردم نمی اندیشد و خود را بیش از خانه پدر در مقابل مردی که از زندگی بزرگتر است مسئول می داند، آنقدر که روزی علی به او می گوید خودت را چندان به سختی انداخته ای که دل مرا به درد آورده ای و آموزه های این نمونه های بزرگ انسانیت و ایمان است که انسان را دگرگون می سازند و حیات بشری را تضمین می کنند.
ثمره های بزرگ این پیوند یکی پس از دیگری برای معنی بخشیدن به حیات تاریخ بشر پا به عرصه وجود گذاشتند. سال سوم هجرت مدینه پایان انتظار پیامبر خویش را با تولد امام حسن(ع) جشن گرفت و بیش از یک سال دیگر حسین(ع) و شادی دیگر پس از سالها آزار و کینه و خیانت و شکنجه شاید تقدیر چنین بود که قاسم و ابراهیم و طاهر پسران پیامبر نمانند تا ادامه نسل پیامبر در انحصار دخترش فاطمه باشد و 
نوادگانش ثمره حیات محبوبترین و عزیزترینش باشند و او شاد و خوشحال و به قول دکتر عایشه بنت الشاطی: اگر محمد(ص) را مختار می کردند که کدام دخترت سرچشمه نسل پاکت باشد و کدام داماد پدر اهل بیت شرفت، همان را اختیار می کرد که خداوند انتخاب کرده است.آری فاطمه(س) به این دلیل الگوی تاریخ بشر است که زیستن را در مبارزه،گفتن را در مکتب صداقت و حقیقت آموخته ، کودکی را در طوفان،جوانی را در سیاست سپری کرده است. او الگوی زن مسلمان است که مسئولیت اجتماعی و عفت اخلاقی و وفای به عهد و دفاع از حق را سیره خویش نموده است. و به بشریت آموخت که استقرار قدرت و سلطه حکومت و بردگی مردم از مسئولیت انسانی برای دفاع از حق نمی کاهد.او الگوی دختران، مادران، همسران و در یک کلام الگوی همه آزادگان تاریخ است

اسکرول به بالا