شخصیت حضرت زهرا(س) به زبان هنر تبیین شود

به گزارش روابط عمومی مرکز اسلامی فاطمیه  در اختتامیه اولین جایزه ادبی ریحانه معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده گفت: شخصیت حضرت زهرا(س) جمع سهل و ممتنع است و باید به این الگو و شخصیت با استفاده از زبان هنر بپردازیم كه جای چنین مسئله‌ای بسیار خالی است.

شهین‌دخت ملاوردی، معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده، ۲۴ اسفندماه در مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برگزیده جایزه ادبی «ریحانه» با موضوع سیره حضرت زهرا(س) كه در شهرستان مهر در حال برگزاری است، با اشاره به برگزاری همایش ملی «ریحانةالنبی» گفت: جای چنین برنامه‌ای در ایام سالروز ولات حضرت زهرا(س) خالی بود.

وی با یادآوری اینكه ابتدا و انتهای سال ۹۵ معطر به عطر یاس نبوی، حضرت زهرا(س) بود، گفت: این فرصت را پیدا كردیم تا امسال به طور مضاعف به تبیین شخصیت چند بعدی و حقیقت وجودی آن حضرت بپردازیم و بتوانیم با اغتنام این فرصت دین خود را به این بانوی بزرگوار و همینطور به نسل جوان خودمان ادا كنیم.

ملاوردی با تصریح اینكه هنوز درس‌های ناگفته فراوانی از كتاب زندگی كوتاه ولی پربار حضرت زهرا(س) باقی مانده است، گفت: این مسئله اهتمام جدی فضلا، علما، اندیشمندان و اندیشه ورزان را می‌طلبد تا بتوانند با ارائه و عرضه و تبیین آن برای همه نسل‌ها و عصرها الگویی الهام‌بخش و هویت‌ساز ارائه دهند، چون باور همه ما این است كه حضرت زهرا(س) معیار انسانیت و الگوی بشریت هستند و نه فقط زنان و مسلمانان.

وی با تأكید بر اینكه باید تلاش كنیم تا قدم‌های مؤثری را برای ارائه این الگو به زبان روز برداریم، گفت: شخصیت حضرت زهرا(س) جمع سهل و ممتنع است و باید به این الگو و شخصیت با استفاده از زبان هنر بپردازیم كه جای چنین مسئله‌ای بسیار خالی است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: البته بحث ادب و شعر و نثر و نظم در این زمینه بوده است اما آنچه این الگو را پذیرفتنی می‌كند و می‌تواند تأثیرگذاری بیش از پیش داشته باشد، استفاده و كمك گرفتن از زبان هنر و ابزارهای ارتباطی و تكنولوژی نوین است كه امیدوار هستیم كه نهادهای فرهنگی با اتكای به این ظرفیت‌های نو و جدیدی كه وجود دارند، بتوانند قدم‌های موثری در این زمینه بردارند.

وی با تصریح اینكه برگزاری چنین همایش‌ها و نشست‌های علمی در هفته روز زن در دستور كار همه ماست، گفت: اگر این همایش‌ها سمت و سوی تخصصی و علمی بودن پیدا كنند حتماً به فاطمه‌شناسی و معاصرسازی شخصیت آن حضرت كمك بسزایی خواهد كرد.

ملاوردی اظهار كرد: ما در معاونت امور زنان و خانواده در دولت تدبیر و امید تلاشمان بر این بوده است كه این جهت‌گیری را در برنامه‌های علمی و برنامه‌هایی كه در این ایام در حال برگزاری است، در نظر بگیریم تا سهم و دین خود را در شناخت درست و معرفی و ارائه الگوی به درستی ادا كنیم.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده در ادامه با یادآوری اینكه این ایام تقارن با چند مناسبت دارد، گفت: در این ایام تقارن ولادت بنیانگذار جمهوری اسلامی با میلاد حضرت زهرا(س) داریم كه بسیار مبارك است و یادآور نقش و تأثیر امام راحل و بازیابی هویت زن مسلمان و ارائه الگویی است كه امام راحل برای جامعه و زنان و مسلمان در نظر و عمل داشتند.

وی با تأكید بر اینكه امام راحل تنها به ارائه دیدگاه درباره زنان اكتفا نكردند، گفت: ایشان بر دیدگاه‌های مصلحانه و قاطعانه درباره زنان تأكید داشتند كه این دیدگاه‌های آنان بسیار راهگشاست و شاه بیت آن نیز این دیدگاه است كه زنان باید در مقدرات بزرگ مملكت دخالت كنند.

ملاوردی ادامه داد: امام راحل علاوه بر دخالت بانوان در مقدرات كشور، بر همدوشی زنان و مردان تأكید داشتند و حتی زنان را رهبر نهضت و یا بهتر از مردان در نهضت انقلاب اسلامی موثر دانستندو در عمل نیز شاهد حمایت ایشان بودیم و تمام این‌ها پیام دارد البته سالیان سال طول كشید كه این پیام امام درك شود اما در این ایام باید این نقش و تأثیر را كه نه تنها در نقش آفرینی ممتاز و بی بدیل زنان در پیروزی انقلاب اسلامی مؤثر بود بلكه در تمام تحولات سیاسی بعد از آن نیز تأثیرگذار بود، یادآوری كنیم.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده در ادامه گفت: این ایام تقارن پیدا كرده است با ماه‌های پایانی دولت یازدهم كه فرصت مغتنمی در اختیار قرار می‌دهد تا به تبیین عملكرد و وضعیت زنان و خانواده بپردازیم و از آن طرف شرایطی كه دولت تحویل گرفت و توانست به تحقق وعده‌ها و شعارهای خود بپردازد را تشریح كنیم.

وی همچنین تقارن این ایام با بهار طبیعت را یادآور شد و گفت: در سال جاری شاهد ابلاغ سیاست‌های كلی خانواده از سوی مقام معظم رهبری و تقسیم كار ملی و از آن طرف ابلاغ منشور حقوق شهروندی توسط ریاست جمهور و تصویب برنامه ششم توسعه چارچوب كلی حركت و ریل‌گذاری حركت نظام بودیم كه از این بابت جای نگرانی نداریم.

ملاوردی، پیگیری‌ها مستمر و منظم مقام معظم رهبری در خصوص كاهش آسیب‌های اجتماعی را از دیگر اتفاقات مهم امسال دانست و گفت: ما هر ۶ ماه خدمت ایشان گزارش كارهای خود را ارائه می‌دادیم و امیدواریم در كنترل آسیب‌های اجتماعی كه بخش قابل توجه آن به حوزه زنان و خانواده باز می‌گردد شاهد تحول جدی باشیم.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده در ادامه شعار سال را به نام «اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل» را یادآور شد و گفت: گاهی اوقات با پایان یافتن سال‌ها‌، شعار آنان نیز پایان می‌یابد اما امیدواریم چنین چیزی برای اقتصاد مقاومتی رخ ندهد چراكه الحق و الانصاف دولت یازدهم اهتمام جدی به سیاست های اقتصاد مقاومتی داشته است.

وی ادامه داد: در نامه اخیر معاون اول رئیس جمهور كه در پاسخ به برخی از نظرات و انتقادات دولت ارائه شده به خوبی این مسائل تشریح شده است كه به شواهد آمار و اطلاعات اقتصاد ایران در سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۴ مقاومتی‌تر شده است و این را گوشزد كرده است كه خطاب سیاست‌های كلی نظام همه اركان نظام است و نه فقط دولت و تا همگرایی همه اركان نظام در زمینه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نداشته باشیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم كه این بیماری مزمن و دیرپای اقتصاد كشور ما به این زودی‌ها درمان داشته باشد و اینكه درمان این بیماری در طی یك سال كاملاً غیرواقع بینانه است.

ملاوردی در پایان آمادگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را برای مشاركت در همایش ملی «ریحانةالنبی» در سال ۹۶ اعلام كرد.

اسکرول به بالا